دشمنان سوریه هر چه بیشتر گیج شده اند
ترجمه و یادآوری از: ا. م. شیری ترجمه و یادآوری از: ا. م. شیری

برگرفته از:

http://www.fondsk.ru/news/2012/08/30/vragi-sirii-stanovjatsja-vse-bolee-nevmenjaemymi.html

۹شهريور ۱٣۹۱

مصاحبه بشار اسد با کانال تلویزیونی خصوصی سوریه، «الدنیا»، با توجه به محبوبیت این کانال در میان سوریها، بیشتر مصرف داخلی داشت. عمدتا وی به این سؤال عمده که سوریها را نگران می کند، پاسخ داد- چه مدت دیگر جنگ ادامه خواهد یافت؟ «زمان لازم است»، این پیام اصلی اسد بود. پیرامون این پاسخ، رئیس جمهوردلایل خود را بیان کرد.

تنها موردی که در پاسخهای اسد جنبه خارجی داشت، امتناع قاطع او از پیشنهاد ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن برای اسکان فراریان بود. بار دیگر، در ماهیت امر، در این مسئله هیچ چیز تازه ای وجود ندارد. بی اعتمادی کامل به هر طرح بین المللی ارائه شده از سوی «دوستان سوریه»، کاملا منطقی بنظر می رسد. ترکیه بطور کلی بدام سیاستهای عجیب و عریب و کوته فکرانه خود در رابطه با سوریه افتاده است. از یک سو، این کشور شمار قابل ملاحظه ای از مزدوران بین المللی را در خاک خود پذیرفته که معلوم نیست چگونه آن را کنترل می کند و هر لحظه ممکن است اوضاع غیرقابل پیش بینی در استانهای جنوبی این کشور بوجود آورد. از سوی دیگر،  این مزدوران هر قدر به سوریه فرستاده می شوند، سیل فراریان از این کشور همانقدر ابعاد گسترده تری بخود  می گیرد.

 بی بی سی گزارش می دهد که اگر در اوال ماه اوت روزانه ۵۰۰ نفر از مرز به ترکیه وارد می شدند، اینک، این رقم مرتب افزایش یافته و به روزانه در حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است. ترکیه عملا  به گروگان سیاستهای خود مبدل شده و با نگرانی معقول از امنیت خود، دیگر توان جلوگیری از ورود مزدوران به سوریه را ندارد و در عین حال، اعزام مزدوران به داخل سوریه موجب جاری شدن سیل جدید فراریان می شود که خود این هم باعث مشکلات بسیار جدی تری، حتی در میان توده مردم خود ترکیه می گردد.

دقیقا به همین سبب موضع اسد: «شما خودتان برای خود مشکل آفریدید- سعی کنید خودتان آن را حل کنید»، کاملا متعارف بنظر می رسد. علاوه بر آن، ایجاد منطقه امن بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع بر بالای آن ممکن نیست. روز چهارشنبه، وزیر امور خارجه فرانسه، لوران فابیوس در مصاحبه با رادیوی «فرانس اینتر» اذعان کرد، که ایجاد منطقه امن بدون کنترل حریم هوائی و استقرار نیروهای زمینی غیرممکن است. وی در ادامه گفت: «ما در فکر حل این مسئله هستیم. ولی ما خواهان پیشرفت کارها تا براندازی هر چه زودتر اسد هستیم، و در عین حال ما می خواهیم راه حل انسانی بیابیم»...

واضح است که عبارت « براندازی بشار»، مسئله کلیدی می باشد. و به همین سبب هم واکنش اسد در مقابل چنین طرحهائی کاملا موجه بنظر می رسد.

***

چند یادآوری مترجم

این گزارش خبری بخودی خود بسیار روشن است و چندان نیازی به توضیح و تفسیر اضافی ندارد. چه که، «اگر در خانه کس است، یک حرف بس است». و چون صحبت از آگاهی دادن به کسانی که از قبل تصمیم به نیاموختن گرفته اند، در میان نیست، در اینجا فقط اسامی برخی رهبران و فرماندهان انقلاب و انقلابیون سوریه را یادآور می شویم تا ببینیم«در خانه کس هست» یا نه؟

تا اینجا که تروریسم خبری غرب نیز بارها اذعان کرده، انقلابیون سوریه عبارتند از:

ــ «ارتش آزاد سوریه»؛

ــ «سازمان القاعده»؛

ــ گروههای مزدوران از کشورهای مختلف؛

ــ ارتشهای خصوصی غرب؛

ــ اخوان المسلمین؛

ــ سلفی های وابسته به عربستان سعودی.

رهبران و فرماندهان انقلاب و انقلابیون سوریه:

ــ آقای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا؛

ــ خانم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا؛

ــ دسته بزرگی از نمایندگان منتخب مردم آمریکا در مجالس سنا و کنگره این کشور؛

ــ فرانسوا اولاند، رئیس جمهور منتخب فرانسه و اعضای کابینه وی، از جمله، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه؛

ــ خانم آنگلا  مرکل، صدر اعظم منتخب آلمان و کابینه وی، از جمله، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه؛

ــ امیران انقلابی قطر، بحرین، کویت، امارات عربی؛

ــ دولتهای پادشاهی انگلستان، هلند، دانمارک، اردن، عربستان سعودی و ...؛

ــ دولت اخوان المسلمین ترکیه برهبری رجب طیب اردوغان- عبدالله گل- احمد داووداوغلو؛

ــ سعد حریری، آشوبگر لبنان؛

ــ ...

البته، همه آگاهان اطلاع دارند که این لیست به همین موارد ختم نمی شود، آنچه نامبرده شد، فقط اسامی فرماندهان بیش از همه تأثیرگذار در روند انقلاب سوریه می باشد و گرنه، همه می دانند که تعداد کل فرماندهان و رهبران انقلاب جاری در سوریه که قیمومیت مردم این کشور را برعهده گرفته اند، خیلی بیشتر از اینهاست.


August 31st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی